fbpx
Статья из журнала Discover Magazine

Articol din revista Discover Magazine



Am încercat să nu intr în panică. Am zburat, fără efort, într-un rezervor negru, umplut cu apă sărată, temperatura corpului, cu dopuri de urechi în urechi și complet goală. Nu exista lumină, nici miros, nicio atingere, nici un sunet, cu excepția sunetului respirației și bătăilor inimii mele convulsive.

Am experimentat o procedură avangardă, extrem de populară în America de Nord – privarea senzorială. Popularitatea centrelor de floating este în continuă în creștere pe tot continentul. Oferind „psihonaților” entuziaști ocazia de a experimenta o stare unică de conștiință. Cei care sunt implicați în această afacere enumeră voit efectele benefice pe care sesiunile de floating regulate le au asupra corpului: de la cei care sunt ușor de crezut, și anume relaxarea, exacerbarea senzațiilor și tratamentul durerii; la cele care par absurde (cum ar fi, de exemplu, „de-automatizare”, îndiferent ce înseamnă asta). Există dovezi științifice despre efectele benefice declarate ale floating sau este doar o palavrageală ezoterică?

Poveste murdară și senzuală.

De ce ar putea cineva să vrea să treacă voluntar prin privarea senzorială? S-ar putea să auziţi povesti îngrozitoare: chinezii au folosit o stimulare limitată pentru „spălarea creierului” în timpul războiului din Coreea; despre închisorile care utilizează izolarea ca tortură psihologică. Inițial, studiile științifice privind efectele psihologice ale deprivării senzoriale, care au fost efectuate la Universitatea McGill în anii 1950, au provocat o lovitură și mai mare pentru reputația acestei metode, înregistrând încetinirea proceselor cognitive, halucinații, schimbări clare ale dispoziției și atacuri de anxietate. Unii cercetători au crezut chiar că deprivarea senzorială este un model experimental de psihoză.

Cu toate acestea, în ciuda credinței populare, privarea senzorială nu este un stat care este neplăcut în natură. Potrivit dr. Peter Sudfild, psiholog-descoperitor în acest domeniu, toate aceste povestiri sunt absolut prostii. „(Prizonierii) au fost hărțuiți de stimularea excesivă a organelor de simț – discuții simultane tari ale unui grup de oameni, bătăi și torturi psihologice”, explică el. În cursul cercetării la Universitatea McGill au fost de asemenea utilizate zgomotele inaccesibile și lumina acromatică, ceea ce a fost mai mult o supraîncărcare a senzațiilor decât privarea.

De fapt, o analiză a mai mult de 1.000 de descrieri ale cazurilor de deprivare senzorială în 1997 a arătat că mai mult de 90% dintre respondenți au cunoscut o relaxare profundă. Pentru a scăpa de numele provocator „deprivarea senzorială” și conotațiile sale negative la sfârșitul anilor ’70, protectorul din Sudfield, Dr. Roderick Borry, a dat acestei tehnici numele mai plăcut „Terapie de reținere a mediului” (REST).

Acum cele două metode cele mai frecvente ale acestei terapii sunt REST-camera (pacientul se află pe o canapea într-o cameră întunecată cu izolație fonică ridicată) și REST-floating (pacientul se află pe suprafața unui lichid dens într-o cameră protejată de sunete). Am decis să încerc pe cont propriu ultima metodă proiectată de John Lilly pentru prima dată în anii 1970.

Creierul fără informații primite.

Float-camera sa dovedit a fi mult mai mare decât mă așteptam. Camera este concepută astfel încât persoana obișnuită să fie plasată în ea cu brațele întinse.

Mi-au explicat că camera este umplută cu apă, saturată cu sarea de sulfat de magneziu și încălzită la temperatura corpului. „Încercați să luați o poziție stabilă în apă până când se calmează și apoi nu veți simți apa”

Am urcat în cameră, am închis ușa grea și m-am scufundat în întuneric total. Aproape imediat după ce m-am așezat în camera uterului, unul din simțurile mele, orientarea corpului, a dispărut. Sistemul vestibular din urechea internă este responsabilă de orientarea în spațiu și, împreună cu propriocepția, senzația poziției părților corpului în raport cu celelalte, formează o percepție completă a poziției corpului, a accelerației și a mișcării în spațiu. Fără indiciile din afară mi se părea că trupul meu se rotește ca mâinile unui ceas pe un cadran; iluzia a fost atât de puternică încât chiar a început să mă simt rău.

Izolat de stimuli externi, creierul își creează propriile stimuli. Părți ale câmpului vizual încep să strălucească, preluând forme nefamiliare, care treptat se transformă în obiecte mai complexe, cum ar fi puncte, linii și modele de zăbrele. Odată cu apariția neuroimagistice a creierului, oamenii de știință au reușit să surprindă baza neurofiziologică a halucinațiilor bizare, uneori apărute în procesul de deprivare senzorială. În 2000, în cursul unui astfel de studiu, sa constatat că subiecții subiecților au activat zonele cortexului cerebral responsabile de percepția vizuală în mai puțin de o oră de deprivare vizuală.

Halucinațiile pot apărea, de asemenea, cu alte simțuri. În cazul meu, a fost un zvon: am auzit inițial o arie frumoasă plutind aici și acolo, ca muzica, sunând dintr-un gramofon situat foarte departe; în scurt timp sa transformat într-o simfonie deplină și apoi sa transformat într-o bătălie simplă de tobe ritualice. Incredibil, nu am recunoscut nici o melodie – creierul meu spontan a început să-i creeze.

Gândire creativă.

În unele dintre lucrările lui Sydfild, se exprimă opinia că floating contribuie la dezvoltarea creativității. Un mic studiu privind supravegherea a cinci profesori universitari a arătat că șase sesiuni de floating de o oră și jumătate le permiteau să creeze idei mai „creative”, care a fost însoțit, conform mărturiilor, de o creștere a imaginilor mentale libere și a asociațiilor indirecte. În același mod, studiul, al cărui obiect a fost de 40 de studenți, a arătat că doar o oră de plutire și-a îmbunătățit rezultatele testului standard pentru măsurarea nivelului de creativitate.

Mult mai bine a fost studiat un alt efect de floating – îmbunătăţirea performanţei în realizarea diferitelor activităţi sportive şi muzicale care necesită un nivel ridicat de concentrare și coordonare motor-vizual, inclusiv baschet, tenis, tragere cu arcul și improvizația jazz. În grupul de control, format din 13 studenți care studiază jazz, ca urmare a patru sesiuni de floating, tehnica de performanță sa îmbunătățit peste o săptămână după ultima sesiune, ceea ce sugerează că floating-ul are un efect pozitiv prelungit.

Sudfield sugerează că floating poate spori creativitatea și îmbunătăți rezultatele, la fel ca și somnul și meditația. Studiile au arătat că, într-un stadiu inactiv, creierul repetă în mod constant abilitățile noi dobândite și consolidează cunoștințele noi pentru stocarea pe termen lung. Unele studii au demonstrat, de asemenea, că un creier latente sintetizează informații în mod special cu succes dintr-o gamă largă de regiuni ale creierului pentru a rezolva probleme dificile – ați putea să-l experimentați prin indulgarea viselor în duș.

Cu toate acestea, așa cum spune Sydfield, astfel de stări de „amurg” se realizează mai ușor prin floating, în comparație cu somnul sau meditația, fără pregătire prealabilă sau efort conștient. Dezvoltarea neuroimagazării o dată ne poate ajuta să înțelegem cum pot fi comparate aceste stări de amurg la nivel neurologic.

Starea de greutate.

Modificările cognitive sunt doar jumătate din senzațiile de la floating, efectul său fizic este mult mai vizibil. În câteva minute după ce sa scufundat în celulă, mi-am convins să mă relaxez și mi-am permis să pătrund în coconul cald de apă care protejează fiecare centimetru din corpul meu. Mişcarea a necesitat un efort neaşteptat – era pur şi simplu imposibil să dai capul sub apă. M-am bucurat că pot să nu mă mișc.

La începutul anilor 1980, un grup de psihologi de la Colegiul Medical din Ohio a inițiat o serie de experimente pentru a studia răspunsul psihologic la REST. În timpul sesiunilor de floating tensiunea arterială și nivelul hormonilor legați de stres au scăzut brusc, şi acest efect a durat o lungă perioadă de timp după ultima sesiune de floating. În 2005, o meta-analiză suplimentară a confirmat că floating este mai eficient pentru reducerea stresului decât alte metode populare, cum ar fi exerciții de relaxare, monitorizarea clinică, sau odihnă pe canapea.

Aceste rezultate au impins oamenii de ştiinţă pentru a începe cercetarea dacă floating poate ajuta pacienţii cu boli legate de stres. Această terapie a fost utilizată ca procedură primară pentru tratamentul tulburărilor, cum ar fi hipertensiunea, cefaleea, insomnia și artrita reumatoidă; toate studiile au arătat un efect pozitiv în grupurile mici. În special, sesiunile de floating au ajutat pe oameni care suferă de dureri cronice de origine necunoscută: intensitatea durerii a scăzut brusc, somnul sa îmbunătățit, subiecții au observat că se simt mai fericiți și mai puțin alarmați. Lucrăm la un proiect pentru a studia utilizarea floating-ul pentru ameliorarea durerii în fibromialgie, şi rezultatele inițiale sunt pozitive.

Lasă un răspuns

Adresă

  • Chisinau, Moldova
  • str. Ion Creanga, 5/3
  • (069) 44-33-39
  • (079) 44-33-37
Program de lucru

10:00 - 22:00
Luni-Duminica

Opțional

© 2015 - «Grand Float»